Köpvillkor


Köpinformation

Här nedan finns våra köpvillkor. Hitta all information som kan vara bra att veta inför ett köp. Det är alltid tryggt och säkert att handla hos oss på Energy Fys.

KÖPVILLKOR

Allmänt

Försäljning sker till privatpersoner, företag och offentlig förvaltning i Sverige. För att handla hos oss måste du vara myndig. Beställningar som görs av personer under 18 år måste ha målsmans godkännande för beställning. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn, adressuppgifter och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister.

Beställning och bekräftelse

Varorna beställs via webhandel www.energyfys.se, e-post eller via inskickat orderformulär. När beställningen är registrerad erhåller du en orderbekräftelse till registrerad e-post. Energy Fys garanterar inte att alla varor som är beställda kan levereras.

Leveranstid

Våra leveranstider är normalt 3-7 dagar på de flesta varor i vårt sortiment. Vissa varor har längre leveranstid. Leveranstiden som anges är behandlingstid som det normalt tar innan paketet packas och skickas ifrån vårt lager. Därefter tillkommer leveranstid för valt fraktsätt, normalt 1-2 vardagar. Leveranstiden för varje produkt står angiven i varukorgen och i kassan. Beställning med flera produkter med olika leveranstid levereras efter den längsta leveranstiden om inte annat anges. Den beräknade leveranstiden står angiven på din orderbekräftelse som skickas till din e-post när du har gjort en beställning.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Postnord och Schenker/Privpak med en dags fördröjning. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98. Vid fraktsättet Hempaket och Företagspaket kan några dagars leveranstid tillkomma.

Populära varor kan ibland ta slut i lager och få försenad leveranstid. Om någon produkt blir försenad kan beställningen komma att dellevereras, så att inte alla varor blir drabbade av förseningen. Restorder skickas ut fraktfritt så fort varan finns åter i lager. Vid fakturabetalning faktureras varje delleverans för sig. Restnoterade produkter står angiven på din leveransbekräftelse som skickas till din e-post, samt står på följesedeln som ligger i paketet. Produkter med begränsat antal i lager från ”Outlet/REA” och ”Kampanj” eller som utgått från vårt sortiment restnoters inte. Återbetalning sker via valt betalningsalternativ inom 30 dagar efter att din order har skickats ifrån vårt lager. Vid avbeställning eller ändring av restorder vänligen kontakta vår kundtjänst.

Om en beställning får försenad leveranstid på samtliga artiklar kontaktas du av vår kundtjänst via e-post där nytt leveransdatum föreslås. Som kund har du rätt att häva köpet, utan kostnad, om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid. Vid restnoterang av någon enstaka produkt på en beställning med flera artiklar kontaktas du inte i förhand innan din order dellevereras.

Energy Fys garanterar inte att alla varor som är beställda kan levereras. Det kan uppstå oförutsedda händelser som gör att leveranstiden för en beställning blir längre än beräknat. Vi reserverar oss för slutförsäljning eller om någon produkt utgått från sortimentet. Om vi inte kan leverera hela beställningen vid ett och samma tillfälle eller om den delats upp på olika leveranssätt, betalar du endast en fraktkostnad.

Leveranssätt

De flesta paket skickas från oss med Postnord och/eller Schenker/Privpak. Samtliga paket skickas säkert med spårbart kollinummer, undantag små restorder som kan skickas med PostNord som brev. När din beställning är skickad från vårt lager skickas leveransbekräftelse till din e-post med kollinummer där du kan följa din leverans.

 

Betalning

Betalning kan ske med Kortbetalning, Faktura eller Delbetalning.

Kortbetalning

Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard. För detta betalningsalternativ tillkommer inga extra kostnader.

Faktura / Delbetalning

All fakturering sker med vår samarbetspartner Klarna AB. Vid faktura eller delbetalning som betalsätt levereras alltid paketet efter postnumret på din folkbokföringsadress.
För allmänna kontovillkor Klarna Faktura och Klarna delbetalning, gå in på: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/sv_se/account/terms.pdf
Du behöver programmet Acrobat Reader för att läsa filen, detta program finns att ladda hem gratis på www.adobe.se Har du några frågor eller funderingar om Klarna faktura vänligen kontakta Klarna AB på telefon 08-120 120 10. Du kan också skicka e-post till info@klarna.se eller besöka https://www.klarna.com/se/kundservice.

 

Kreditupplysning

energyfys.se förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning vid samtliga beställningar. Vår samarbetspartner Klarna AB använder personnummer eller organisationsnummer för att kontrollera din kreditstatus och adress, vid betalsättet faktura eller delbetalning. Kreditupplysningen registreras inte i några offentliga register och är inte synlig för andra företag.

 

Fel/Prisändringar/Slutförsäljning

Vi reserverar oss för slutförsäljning, skrivfel, lagerhållning hos våra leverantörer samt eventuella prisändringar.

Produkter och sortiment

Alla varor som säljs hos energyfys.se kan användas i Sverige. Färg på vissa produkter kan inte väljas om de har ”mixade färger”. Dessa kommer osorterade från tillverkaren, och vi har inte lagersaldo över vilka färger som finns i vårt lager. Du kan se om någon vara är i mixade färger på fliken ”produktfakta”.

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson anger dina uppgifter, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Övergiven kundvagn

Om du har lagt varor i kundvagnen utan att fullfölja köpet, e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen, förutsatt att du:

  • prenumererar på vårt nyhetsbrev,
  • eller är registrerad kund hos oss,
  • eller har angett din e-postadress hos oss på annat vis.

Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Betalning och Leverans

När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Leverans kommer att ske inom 30 dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre.

Utöver priset kan tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet vill det klart framgå under beställningsprocessen.

I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges.

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.

Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om det pris, som du sammanlagt ska betala understiger 400 kr. Du har heller inte ångerrätt för:

  • vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
  • vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits,
  • ljud- eller bildupptagning samt datorprogram med bruten försegling/teknisk plombering,
  • parfym och liknande som öppnats, vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
  • lösnummer av en tidning eller tidskrift (men du har ångerrätt om du beställt en prenumeration).

Du får kontrollera en vara på samma sätt som i en fysisk butik men om varan har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta webbutiken för varans värdeminskning.

För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i visa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt och återsändas tillsammans med varan. Observera att du inte kan ångra köpet av en vara med bruten försegling/teknisk plombering.

Observera också att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.

Tjänster: Om du beställt en tjänst, börjar ångerfristen löpa den dag, vi bekräftade din beställning. Om du samtyckt till att en tjänst börjar utföras och denna har slutförts, kan du inte ångra dig, om du dessförinnan gått med på att avstå från ångerrätten. Du har heller inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, och tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.

Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.

Reklamationer och återköp i vissa fall.

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Support och kundservice

Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos Energy Fys kan du alltid känna dig trygg. Vår kundtjänst besvarar alla frågor via e-post så fort som möjligt, normalt inom 1-2 vardagar.

Företagsinformation

Företagets juridiska namn: Energy Fys lifestyle stores Sweden

Postadress: Energy Fys, Kungstorget 3, 45130 Uddevalla

Organisationsnummer: 801219-4901

Momsnummer: SE19801219490101

Företaget innehar F-skattesedel

Kundtjänst: order@energyfys.se